International arrest warrant for Darfur rebel confirmed

March 3 – 2015 THE HAGUE

International Criminal Court Judge Sang-Hyun Song delivers the Appeals Chamber's judgment regarding the decision to issue an arrest warrant for Abdallah Banda, 3 March 2015 (ICC)

International Criminal Court Judge Sang-Hyun Song delivers the Appeals Chamber’s judgment regarding the decision to issue an arrest warrant for Abdallah Banda, 3 March 2015 (ICC)

The International Criminal Court’s Appeal Chamber confirmed its decision on Tuesday to issue an arrest warrant for former Darfur rebel Abdallah Banda, for committing war crimes in the region.

Abdallah Banda Abakar Nurein allegedly committed the crimes during his time as field commander of a Justice and Equality Movement splinter faction. The ICC accuses him of attacking a African Union mission base in Haskanita, North Darfur, on 29 September 2007, with a force of approximately 1,000 rebel combatants. Twelve personnel were killed, and several others sustained injuries, seven of them seriously.

In September 2014, the trial court decided to issue an arrest warrant against him, along with postponing the start of the trial in November. The Appeals Chamber on Tuesday dismissed Banda’s arguments that he should have been allowed to make further submissions to the trial court before it replaced a summons with an arrest warrant.

The Netherlands-based ICC counted a total of three war crimes: violence to life in the form of murder, whether committed or attempted; intentionally directing attacks against personnel, installations, material, units or vehicles involved in a peacekeeping mission; and pillaging.

Banda appeared voluntarily before the ICC on June 17, 2010. The case initially involved Saleh Mohamed Jerbo Jamus, but following evidence that pointed towards his death, his proceedings were terminated in 2013.

The Chamber concluded that an arrest warrant is now necessary to ensure the presence of the accused. It already requested Sudan’s cooperation to facilitate Banda’s presence at trial.

The ICC issued arrest warrants for President of Sudan Omar Al Bashir in 2009 and 2010 for committing genocide, crimes against humanity, and war crimes during the conflict in Darfur. Defence Minister Abdel Rahim Mohamed Hussein, former minister of Humanitarian Affairs and current governor of North Kordofan, Ahmed Haroun, and militia leader ‘Ali Kushayb’ are, too, charged with several crimes.

Internationaler Strafgerichtshof
Veto-Mächte begraben das Gericht

Der Internationale Strafgerichtshofs ist gescheitert, weil ihn die Veto-Mächte wie USA, China und Russland im UN-Weltsicherheitsrat nie die wirklich wichtigen Fälle verhandeln ließen.

Es ist gerade einmal zwölf Jahre her, dass der Internationale Strafgerichtshof in Den Haag ins Leben gerufen wurde und das Ende der Straflosigkeit blutrünstiger Kriegsfürsten und kaltschnäuziger Diktatoren versprach. Jetzt gelang es, erstmals einen amtierenden Staatschef vor den Kadi zu zerren.

Doch: Es wird leider auch der letzte Staatschef dort gewesen sein. Der Prozess gegen den Kenianer Uhuru Kenyatta ist schon vor seinem Beginn zum Scheitern verurteilt. Der letzte Rest des Renommees einer Institution wird zu Grabe getragen, die in ihrer zwölfjährigen Geschichte lediglich zwei Verurteilungen unbedeutender kongolesischer Kriegsherren erwirkte.

Dass es soweit kam, ist weniger dem Gerichtshof selbst als jenen Mächten zuzuschreiben, die sich der hehren Idee niemals angeschlossen hatten: allen voran den USA, aber auch China und Russland. Die Veto-Mächte im UN-Sicherheitsrat sorgten dafür, dass sich die Ankläger nur um Länder kümmern konnten, die abseits des Einflussbereichs dieser Nationen liegen.

Statt um Gaza oder den Irak ging es ausschließlich um afrikanische Hinterhofstaaten. Das erregte nicht nur den Zorn der Afrikaner. Es sorgte auch dafür, dass der Gerichtshof zu einer irrelevanten Größe wurde. Er wird heute so ernst wie genommen eine päpstliche Osteransprache. Das Nachsehen haben Millionen von Opfern, die sich Gerechtigkeit versprochen hatten.

Alfred Buss